Karel Sládek
„Architektonické formy chrámů, fresky, ikony, předměty kultu, nejsou jednoduše shromažďovány jako muzejní předměty, ale jsou částí těla, žijí stejný život mystérií, jsou integrovány do liturgického tajemství.“ Pavel Nikolajevič Jevdokimov (1901-1970)…
Jak naznačují výše citovaná slova teologa ruského exilu Pavla Jevdokimova, o ikonách nelze psát, aniž bychom nejdříve nevkročili do tajemství ducha křesťanské liturgie, architektury a liturgického prostoru. Vždyť i historicky známý „zápas“ o ikony v době ikonoklastické krize byl veden na poli hledání pravověří. Když bylo počátkem 8. století uctívání ikon obhájeno Janem Damašským, dogmaticky ukotveno během Nicejského koncilu (787) a potvrzeno koncilem v Konstantinopoli (843) – nazývaným též „Vítězstvím pravoslaví“ – stala se ikona organickou součástí liturgie a (pokud to tak můžeme nazvat) „obrazovou teologií“ vypovídající o Božím vtělení a spáse v osobě Bohočlověka Ježíše Krista.
V následujících řádcích se proto zaměříme na duchovní aspekty liturgického prostoru jako takového, a to se zřetelem k jeho kosmické dimenzi a ve vztahu ke spiritualitě ikon. Bude pak snadnější uchopit tvorbu a ducha ikonostasu, který je kulturním darem východních Slovanů (hlavně Rusů) do pokladnice bohatství křesťanské tradice.
Symbolika liturgického prostoru chrámů v židokřesťanské tradici
Křesťanská liturgie mnohé převzala od židovského synagogálního slavení. Synagogy helénského prostředí vstřebávaly do své architektury kosmickou symboliku, již čerpaly např. z vize budoucího chrámu, jak je popsána u proroka Ezechiela. Dochované relikty opon, které oddělovaly prostor se zlatou truhlou uchovávající svitky Tory, ukazují vyobrazenými symboly na rozdělení prostoru synagog podle duchovních světů. Jsou zde například dveře s otevřenou oponou (vstup do svatyně, země, smyslový svět) dávající možnost vstoupit do míst, kde jsou druhé dveře oponou uzavřené (nejsvětější svatyně, nebe nacházející se nad viditelným nebem, smysly nepostihnutelný svět). Do prostoru uzavřeného za oponou nelze vstoupit, jelikož se zde nacházelo neviditelné a člověku nedosažitelné nebe. Podle Josefa Flávia a Filóna Alexandrijského byl tak prostor synagog rozdělen do tří částí dle sfér univerza voda (atrium), země (svatyně) a nebe (nejsvětější svatyně), což symbolicky odráželo židovskou spiritualitu v její kosmické dimenzi.1
Křesťanská symbolika se od svých židovských kořenů liší v osobě Ježíše Krista. Chrámová opona oddělující prostor mezi nebem (neviditelný svět) a zemí (viditelný svět) byla protržena smrtí a vzkříšením Ježíše Krista, jak obrazně popisuje evangelista Matouš: „Ježíš však znovu vykřikl mocným hlasem a skonal. V tom se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů“ (Mt. 27,50-1). Stejné symboliky pro pochopení role Krista využil též autor Listu Židům: „Vždyť Kristus nevešel do svatyně, kterou lidské ruce udělaly jen jako napodobení té pravé, nýbrž vešel do samého nebe, aby se za nás postavil před Boží tvář.“ (Žid 9,24). Bůh se stal člověkem a ve své osobě spojil viditelný i neviditelný svět. V křesťanských bazilikách již proto nebylo zapotřebí uzavřené opony oddělující nepoznatelný svět od poznatelného. Všichni křesťané slavili společně u večeřadla kolem stolu Paně, aby si zpřítomnili poslední večeři Ježíše, který se jim před svým ukřižováním plně vydal ve způsobech těla a krve (eucharistie). Později, když se křesťanství stalo státním náboženstvím a když se tím „rozšířil“ počet přítomných na slavení, oddělil se prostor pro klérus (okolo oltáře) a laiky. Většinou se zde vystavělo mramorové zábradlí, což mohlo připomínat staré synagogální přehrazení mezi světem neviditelným a viditelným. Sem se také zavěšovaly posvátné obrazy Krista (který oponu „protrhl“) a Madony (symbolu celé církve), čímž se vytvořily zárodky budoucího ikonostasu.
Kosmická dimenze architektury chrámů a rozmístění fresek
Kosmickou dimenzi významně vystihuje architektura chrámů byzantského ritu. Prostor je kubický, tedy kosmos jako dům, tj. mystické tělo Krista (vliv antiochijské teologické školy), s jasně vymezenými čtyřmi světovými stranami. Chrám je orientován na východ, jelikož odtud přichází „slunce, které nezapadá“, nebeský Jeruzalém. Ve středu hlavní kopule, tj. kosmos jako sféra (vliv alexandrijské teologické školy), dominuje Kristus Pantokrator sedící na trůně. Trůn byl pro židy vyjádřením slávy Boží, a jelikož si Boha nesměli nijak zobrazit, byl trůn nad viditelným nebem vždy prázdný. V křesťanských vyobrazeních na něm již sedí Ježíš Kristus.
Na východní stěně kopulovitého tvaru bývá mozaika Panny Marie nebo Krista s Marií, symbolu modlící se Církve. Nahoře po stranách jsou směrem k východu zobrazeny události dějin spásy. V hlavní a největší kopuli ve středu jsou v kruhu okolo Krista Pantokratora zobrazeni apoštolé s Marií vzývající jeho druhý příchod.
Nad oltářem je malá kopule s vyobrazením Letnic neboli daru Ducha svatého apoštolům, která zpřítomňuje skutečnost permanentních Letnic při slavení eucharistie. V dolní části se nacházejí svatí biskupové, kteří jsou při nebeském slavení liturgie také přítomni. Celý chrám je mikrokosmos, kam přichází pokřtěný člověk, aby znovu objevil svůj originální Boží obraz a byl mocí Krista zbožštěn.
Mozaiky a fresky evokují přítomnost nebeské sféry v liturgickém úkonu pozemské církve. Kristus během liturgie znovu obnovuje padlé stvoření a narušený kosmos. Pozemská liturgie se podílí na nebeské, nebeský Jeruzalém sestupuje na zem. Jan Zlatoústý napsal: „V nebi zpívají serafíni hymnus trojsvaté písně, na zemi tento hymnus povznáší množství lidí. Vytváří se společná nebeská a pozemská slavnost.“2 Přítomnost ikon v chrámu viditelně podtrhuje účast všech mocností na tomto slavení, jsou jakýmsi „oknem“ do nekonečna.
Vznik a duch ikonostasu
Přínosem slovanských pravoslavných církví ke křesťanskému umění je tvorba ikonostasu. Malé dřevěné kostely v sobě nemohly zahrnout bohatou výzdobu chrámů, proto byl v místech předělu vystavěn ikonostas. Jak bylo vysvětleno v části o liturgickém prostoru, jednalo se o místo, kde pro židy byla opona oddělující nebe a zemi. Je nutno opět připomenout, že ikonostas v žádném případě neodděluje lid od oltáře, ale naopak mu svou výzdobou duchovní svět přibližuje. Kopíruje v precizní syntéze rozmístění fresek chrámu, jak byly popsány v předchozí kapitole. Před vznikem ikonostasu sloužily ikony převážně k soukromé zbožnosti v kostelích či domech věřících.
Lze zmínit, že Rus přebírala ikonografické styly především z byzantského dědictví Konstantinopole, ale záhy si vytvořila vlastní školy okolo severských měst Novgorodu a Pskova, následně vznikly školy v Jaroslavli a Moskvě. Za „zlaté období“ ruské ikonografie se ve 14. a 15. století považuje působení Theofána Řeka, Andreje Rubljeva a Dionisije. Nejznámějšími ikonami jsou Matka Boží Vladimírská, Rubljevova Trojice či Deesis ze Zvenigorodu a další.
Vraťme se ale k ikonostasu. V jeho středu jsou dveře, tzv. carskije vrata, na kterých je zobrazena scéna zvěstování archanděla Gabriela Panně Marii o narození syna (počátek spásy) a čtyři evangelisté Matouš, Marek, Lukáš, Jan). Vpravo od nich je veliká ikona Krista a vlevo ikona Marie s dítětem určené k soukromé zbožnosti. Centru ikonostasu dominuje Kristus Pantokrator na trůnu, kterého vzývá (tzv. Deesis – přímluva) Panna Marie s Janem Křtitelem, andělé a apoštolové, v chrámu se nacházející v hlavní kopuli. Nad nimi je řada ikon 12 svátků (analogicky podle chrámových fresek po stranách), a to v pořadí: Narození Bohorodičky, Uvedení Bohorodičky do chrámu, Zvěstování Bohorodičce, Narození Krista, Obětování Páně, Křest Pána v Jordánu, Proměnění na hoře Tábor, Vjezd Pána do Jeruzaléma, Nanebevstoupení, Letnice, Zesnutí Bohorodičky, Povýšení svatého Kříže. Později jsou ikony svátků umisťovány i pod Deesis. Nahoře nacházíme Marii s apoštoly a všemi spravedlivými Starého a Nového zákona.
Perspektiva ikonostasu je jakýmsi pohledem „naruby“. Není jím člověk, který hledí na nebeskou krásu zjevení, ale jsou to oči Boha, který z věčnosti hledí do časnosti. Kontemplace světla vycházejícího z ikon znamená vystavit naši přirozenost proměňující energii, která osvěcovala též učedníky Krista při jeho proměnění na hoře Tábor. „A byl před nimi proměněn: jeho tvář zazářila jako slunce a jeho oděv zbělel jako světlo,“ popisuje tuto mystickou zkušenost Petra, Jakuba a Jana již citovaný evangelista Matouš (Mt 17,2).
Zlaté pozadí ikon je nebem, ve kterém se všichni přítomní podílí na slávě vzkříšení Krista. Tváře všech zobrazených jsou již proměněny a ukazují na novost života, jejíž příchuť mohou pocítit i lidé putující na této zemi. Stačí jen málo, jak hlásal Ježíš ke svým současníkům: „Obratťe se, neboť se přiblížilo království nebeské.“ (Mt 4,17) A je jím království nebeské, jehož blízkost má zpřítomnit výzdoba chrámů a ikonostas.
Pravým chrámem je duch přebývající v každém věřícím
Na závěr je nutné podotknout, že chrám a jeho výzdoba neměly v křesťanství nikdy smysl samy o sobě, jsou vždy vztaženy ke spiritualitě člověka. Kosmické (architektonické a ikonické) symboly liturgického prostoru proto mají význam jen v antropologickém smyslu. Pravým chrámem je osoba Ježíše Krista. Ten řekl: „Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej postavím“ (Jan 3,19), kdy mluvil právě o chrámu svého těla. Kosmické symboly v liturgii pomáhají vstoupit do hlubokého tajemství vykoupení Ježíše Krista v jeho univerzálním rozměru a jsou důležitými průvodci na duchovní cestě věřícího k boholidství.