Radek Novák
Příznivec dramatického umění národů bývalé Jugoslávie má v českém prostředí jen málo příležitostí. Éra prvních čtyřiceti let 20. století, kdy se v naší zemi konaly dokonce světové premiéry her slovinských a chorvatských autorů, nebo byly uváděny krátce po nich, jsou zřejmě nenávratně pryč.
Mezi takové hry se řadí i veselohra chorvatského dramatika Petra Petroviće Liják, která byla na českých scénách poprvé uvedena v r. 1921, tři roky po své záhřebské premiéře. V současné době je na repertoáru Divadla bez zábradlí pod názvem Taková spoušť.
Zápletka této situační komedie z venkovského prostředí je sice prostá, ale účinná: mladou Maru Jevrićovou zastihne prudká smršť a běží se schovat do domu Stojana Mariće, který je nejblíž. Mara ve Stojanově domě přespí. Všechno by bylo v pořádku, kdyby byla doma také Stojanova žena Stana. A znáte vesnici – tam se nic neskryje… Ráno je už plno řečí a vznikají tak četná nedorozumění. Naskýtá se nám tak obrázek venkova, který je nadčasový.
Možná proto nepřekvapí scéna, kde v kuchyni visí portrét maršála Tita. Vybavení domácnosti a dvorku, kde se děj odehrává, připomíná jugoslávskou vesnici neurčitého místa a doby. Použitá hudba, která zasahuje do děje, vám něco připomíná, ale rozhodně ne Chorvatsko, a atmosféru posouvá dále na jihovýchod – do Bosny nebo do Srbska. A před přestávkou máte jasno: čekáte už jen černou kočku a bílého kocoura…
Tyto nedostatky však neubírají nic na kvalitě výkonu herců pod režijním vedením Juraje Herze. Jan Hrušínský jako trochu prostší Stojan Marić je skutečně hodný politování, protože představitelky ženských rolí Pavlína Mourková (jeho žena Stana), Hana Gregorová (jeho tchýně) a Jitka Smutná (Pela, matka Mary) jsou opravdu jako vosy. Sandra Pogodová (Mara) má kromě jiných (ženských) předností zřejmě zkušenosti s kaskadérstvím – občas je s ní zacházeno jako s hadrovou panenkou. Představitelé mužských rolí David Suchařípa (Nikola Jevrić) a Jiří Kodet (Stojanův tchán) jsou jakoby přirození v typech svých postav.
Hru je i přes relativně vysokou cenu vstupenky (divadlo je soukromé a neinkasuje dotace) rozhodně dobré vidět.