Tereza Chlaňová
Dlouhou dobu utajované a tudíž neprobádané „zóny“ ukrajinské kulturní historie stále zabírají žalostně mnoho místa. Proto se každý nový objev, každá nová studie nebo interpretace stává nadšeně vítanou událostí. Mezi takové patří bezesporu i publikace Oksany Pelenské Ukrajinský portrét na pozadí Prahy.
Peripetie příchodu ukrajinské emigrace na české území po neúspěšných bojích za nezávislost již nepatří k neznámým kapitolám. Činnost a osudy tisíců Ukrajinců v meziválečných a válečných letech již zpracovala a zdokumentovala z různých pohledů řada autorů. Publikace O. Pelenské je ovšem první publikací, jež se věnuje v tomto kontextu ukrajinskému výtvarnému umění.
Pro nezasvěceného jistě vyvstane otázka, zda mohla být v emigrantském prostředí umělecká činnost natolik výrazná a komplexní, aby si zasloužila samostatnou monografii. Zasvěcenec ovšem ví, že Praha nebyla v tomto období pro Ukrajince jen místem, kde mohli „fyzicky“ relativně dobře existovat, ale stala se skutečnou vzdělávací a kulturní oázou, v níž se tehdy soustředila nejsilnější skupina ukrajinských vědců a učenců za hranicemi Ukrajiny. Díky vládní podpoře a přímé iniciativě Masaryka získala tvůrčí energie emigrantů i výrazně organizovanou podobu. Od roku 1921 zde existovala první ukrajinská vysoká škola za hranicemi – Ukrajinská svobodná univerzita; o dva roky později vznikl Ukrajinský pedagogický institut M. Drahomanova; studium vybraných nehumanitních oborů umožňovala od roku 1922 Ukrajinská hospodářská akademie v Poděbradech. Právě toto podhoubí vzniku pražské umělecké školy vykresluje autorka v první kapitole.
Ve druhé kapitole zaměřuje svůj objektiv na Ukrajinské studio výtvarných umění, které výrazně rozšířilo paletu zmiňovaných vzdělávacích institucí. Toto studio založené roku 1923 a současníky nazývané „Ukrajinská akademie“ pracovalo s různou intenzitou téměř 30 let. Stalo se jednou z nejuznávanějších uměleckých institucí v tehdejším Československu, nabízelo vzdělání v oblasti výtvarného i užitého umění a architektury. Na pestrosti studia se nepodílely jen odlišnosti vkusu, životních zkušeností a tvůrčích priorit studentů a profesorů, ale i rozmanité národnostní složení (kromě Ukrajinců zde studovali i Poláci, Bulhaři, Bělorusové, Židé, Rusové, Němci, Francouzi…). Diplom Studia získalo rovněž 59 českých a slovenských umělců. V roce 1924 Studio započalo tradici každoročních výstav a ukrajinští umělci se v meziválečné Praze účastnili i řady českých a mezinárodních výstav, zvláště grafické kultury a umění knihy.
Se Studiem úzce spolupracovalo Muzeum osvobozeneckého boje Ukrajiny, na nějž se autorka soustředí ve třetí kapitole. Bylo založeno v roce 1925 skupinou významných ukrajinských vědců v čele s I. Horbačevským a D. Antonovyčem a velmi brzy k sobě přivábilo v podstatě veškerou intelektuální a tvůrčí elitu ukrajinské emigrace. Z Muzea se velmi rychle stala důležitá instituce, centrum uchování památek historie, kultury a umění ukrajinské emigrace. Mimo jiné se zde shromažďovaly historické materiály z dob po prohraných osvobozeneckých bojích spolu s archivními dokumenty z táborů internovaných ukrajinských vojáků v Německém Jablonném, Liberci a Josefově. Právě kulturními aktivitami v táborech a výtvarnými počiny internovaných umělců se zabývá O. Pelenská ve čtvrté kapitole.
Bohužel, příznivou atmosféru, ve které Muzeum i další instituce zahájily svou činnost, ve 30. letech vystřídala nejistá perspektiva. Studio a Muzeum se sice ještě nějakou dobu udržely při životě, ale i je čekal nevyhnutelný konec. Studio definitivně ukončilo svoji činnost v roce 1952. Muzeum a jeho fondy čítající asi milion exponátů utrpěly první ničivou ránu při bombardování Prahy v roce 1945, kdy byla budova Muzea citelně poškozena. Druhá rána přišla po převratu v roce 1948 v podobě zrušení Muzea z politických důvodů. Následné rozptýlení sbírky mezi Prahou, Kyjevem a Moskvou bylo poslední ničivou ranou. Dodnes není zřejmé, kde všude se zbytky muzejních fondů nacházejí.
Je tedy možné doufat, že nečekaný objev, ke kterému došlo v roce 1998 v budově Klementina, nebude poslední. Tehdy pracovníci Slovanské knihovny při zpracovávání tajných fondů objevili více než tisíc exponátů děl převážně ukrajinského grafického umění 68 ukrajinských umělců. Díla byla kdysi majetkem Muzea, o čemž svědčí muzejní značky. Tato nejrozsáhlejší dochovaná sbírka ukrajinského výtvarného umění v České republice a jedna z největších za hranicemi Ukrajiny ležela více než půlstoletí nepovšimnuta ve sklepeních Klementina.
Pelenská nejenže zpracovala nalezenou sbírku a zanalyzovala detailně kontext vzniku pražské školy ukrajinských umělců, ale v dalších kapitolách svá bádání rozšířila i o zmapování ukrajinského umění ve sbírkách českých a slovenských muzeí a archivů a jednu kapitolu věnovala pomníkům a památníkům na českém území. Sama autorka pokládá za velmi důležitou rozsáhlou část publikace nazvanou Nové objevy,která obsahuje biografické a bibliografické údaje jednotlivých umělců a představuje katalog objevené sbírky. Kniha je doplněna soupisem bibliografie, seznamem ukrajinských památníků a pa- mátných míst v České republice a seznamem adres významných osob ukrajinské emigrace, redakcí a nakladatelství v meziválečném Československu.
Publikace o výtvarném umění by jistě částečně ztratila na přitažlivosti bez obrazového materiálu. Ten zde nechybí: naopak rozpětí i množství umístěných výtvarných děl i dokumentačních fotografií skvěle doplňuje teoretickou část knihy.
Kniha je cenná nejen tím, že průkopnickým způsobem mapuje dosud neprobádanou kapitolu ukrajinského výtvarného umění za hranicemi Ukrajiny, ale všímá si i ukrajinsko-českých kontaktů, a to jak v základních rysech, tak i v drobných detailech. Tím jednoznačně přesahuje ukrajinský rámec. Ovšem v této souvislosti je třeba vyslovit lítost nad tím, že českému čtenáři zůstane kniha, napsaná v ukrajinštině, nedostupná.
Je sice možné, že český čtenář blíže neseznámený s problematikou ukrajinské emigrace by nedocenil všechny výsledky bádání, ale je nesporné, že by jej mohla zaujmout minimálně pestrost informací spojujících ukrajinskou emigraci s českým prostředím, ať již se jedná o osobní známosti T. G. Masaryka s významnými ukrajinskými osobnostmi jako byl M. Hruševskyj či I. Horbačevskyj (v letech 1902-1903 rektor Karlovy Univerzity) či fakt, že jedním z prvních archeologů Pražského hradu byl Ukrajinec I. Borkovskyj. Bez zájmu by jistě nezůstal ani fakt, že ukrajinští umělci spolupracovali jako ilustrátoři s českými nakladatelstvími, M. Andrijenko-Nečytajlo spoluvytvářel divadelní dekorace pro Národní divadlo, S. Mako navrhoval interiér kavárny v Poděbradech a nejvyšší ocenění v národním konkurzu na nejkrásnější grafický portrét F. Palackého získal v roce 1925 Ukrajinec V. Cymbal.